4/3/16

JARDÍ FRANCÈS

ROVIRA, Pere. Jardí francés. De Villon a Rimbaud
Pagès editors, 2016
ISBN: 9788499756783

Jardí francès. De Villon a Rimbaud conté poemes de vint-i-cinc autors dels quatre segles que hi ha entre aquests dos noms. Els he triat seguint el criteri del gust, el qual s’ha deixat convèncer de vegades per la singularitat, l’extravagància o la diversió, i tots els poemes els he traduït perquè m’agradaven, per un motiu o altre. He procurat traduir-los sent fidel a la poesia, que és el que compta: en la traducció d’un poema només hi ha poesia si el resultat també és un poema. Quasi mai tan bo com l’original, és cert, però un poema. Aquest propòsit és desesperant, perquè molt rarament s’arriba on es volia arribar, però la humilitat que el traductor necessita no faria res de bo sense l’ambició. Ja sabem el que passarà quan traduirem Villon, Baudelaire o Nerval, sabem que sempre quedarem lluny d’ells, però hem d’intentar quedar-hi el menys possible.

Pere Rovira va començar a traduir poemes francesos per devoció, però també per necessitat de distracció, en un moment difícil. L’any 2008 va publicar Vint-i-cinc flors del mal de Charles Baudelaire, i l’any següent, Les roses de Ronsard, que era el primer recull d’una certa extensió que de Pierre de Ronsard es publicava en català.

PACTE DE SILENCI

CAPDEVILA, Llorenç. Pacte de silenci
Pagès editors, 2016
ISBN: 9788499757254
 
El Robert Duran fuig d’un passat que el turmenta. El setembre de 1935 arriba a Vilanova del Tossal, un poblet a prop de Lleida, per ocupar una plaça de mestre. Quan posa els peus al poble es troba amb els carrers deserts, fins que ensopega amb un estrany seguici fúnebre, al qual només assisteix la vídua. De seguida s’adona que tothom s’ha quedat tancat a casa i que ningú no vol parlar del difunt, ni de les circumstàncies que envolten aquella misteriosa mort. Aviat, però, descobrirà que aquest pacte de silenci és l’única cosa que uneix els vilanovins. Enmig d’una comunitat que reflecteix les rivalitats dels mesos que van precedir l’esclat de la Guerra Civil, el Robert s’enfrontarà a tres reptes: impulsar una renovació pedagògica republicana a l’escola, superar les raons íntimes que li han fet deixar Barcelona i, sobretot, treure l’entrellat d’un misteri que, com més hi aprofundeix, més va creixent. Odis, enveges, amors i secrets es barregen en una trama sorprenent que absorbeix el lector fins a l’última pàgina.
Premi Ferran Canyameres de Novel·la 2015

LA FINESTRA DE VERMEER

ROVIRA, Pere. La finestra de Vermeer: un dietari
Proa, 2016
ISBN: 9788475886053

La finestra de Vermeer és un extens dietari que acaba de publicar Pere Rovira. És un llibre admirable. En essència, podria definir-se com un art d’envellir —cosa que requereix un aprenentatge laboriós, sovint ingrat—, però també com un art de viure i d’escriure, en la mesura que es puguen distingir, quan qui se’ns adreça és un escriptor que viu el seu ofici un dia rere l’altre, sense defalliment. Les pàgines cobreixen tot un any, el 2013, i quasi no hi ha cap dia sense alguna anotació.
A partir d’una certa edat, quan un escriptor reflexiu parla de la vida, ja no es refereix a una abstracció, ni tampoc a projeccions més o menys il·lusionades —o il·luses—, que és el que podem trobar quan ens en parla un jove. Es refereix a fets, decantats per una llarga sedimentació d’experiència (la vida, llavors, no és ja una idea; és el que s’ha viscut i es viu). Igualment quan parla de l’escriptura. Rovira té molt a dir de les dues coses. Com és natural, La finestra de Vermeer parla també de totes aquelles coses de què solen parlar els dietaris: paisatges, converses, llibres, pel·lícules, somnis, records, menjars, gustos i disgustos i alguns bons propòsits, també de política i del que podríem dir la sociologia del present. Sobre tots aquests temes, Rovira es despatxa a gust, perquè no és persona que tinga costum de deixar-se res al pap ni d’anar amb circumloquis. Els curiosos de la tafaneria literària podran trobar anècdotes sucoses, com la de la pàgina 497, on, sense dir noms, es documenta un cas extrem de misèria moral dins la nostra petita societat lletraferida, aparentment tan civilitzada. Els exemples es podrien multiplicar. Els elogis, ací, no són menys rotunds que els dicteris. I com que Rovira és un lector molt fi, quan parla dels col·legues que admira —i tant fa que siguen Espriu, Vinyoli, Pascal o Baudelaire—, cal prestar molta atenció al que en diu.
Tot això està escrit amb una prosa ullprenedora. Un malentés estrany porta alguns a suposar que la prosa dels poetes deu ser ornamental, refistoladament artificiosa, quan sol ser a l’inrevés. La de Rovira és prosa de poeta perquè busca sempre el mot just, la condensació expressiva i la claredat, i perquè els troba. La faramalla verbal és el guix dels mediocres. Els escriptors de raça treballen amb materials nobles. Aquesta és una prosa extremadament nítida i ben ritmada. Les seues descripcions són d’una bellesa transparent, mentre que els capbussaments en el món esmunyedís dels estats d’ànim tenen precisió i sinceritat trasbalsadores.
Els llargs anys de professor universitari i d’escriptor sociable han dotat Rovira d’una excel·lent plataforma per a observar la situació actual de la nostra cultura. El que hi veu no li agrada: facultats d’humanitats buides, llibres tancats i raberes d’ignorants infatuats predicant inèpcies per tots els altaveus. És cert que tot això no és nou, però també ho és que vivim en temps singularment confusos. No sabem on anem, i els instruments que ens podrien permetre d’esbrinar-ho van caient en desús. Per a una mirada entrenada en el rigor —aquell rigor que fa possibles els versos memorables, la gran prosa—, hi ha molt de grotesc en el nostre present. Rovira posseeix aquesta mirada, i la capacitat de dir el que en pensa sense embuts. La radiografia que fa dels nostres dies, sovint irònica, a voltes irritada, pot tenir cordialitat, però no és indulgent.
Enric Sòria. El País, 3/3/2016

5/2/16

ANTONIETA BARAHONA

La Dra. Antonieta Barahona és llicenciada en medicina per la Universitat de Lleida (1994) i màster en Ciència i Tecnologia dels aliments per la Universitat de Barcelona (1997).
 
Activitat professional
  • Docent de la Universitat de Lleida en la llicenciatura de Tecnologia d’aliments, grau de Nutrició i Dietètica Humana, postgrau de Nutrició Clínica, títol Sènior en Cultura, Ciència i Tecnologia, Aula oberta a la gent gran i cursos en la Universitat d’Estiu
  • Directora d’una clínica de nutrició on exerceix de metge nutricionista i que compta amb una escola de cuina, especialitzada en l’estudi i la divulgació de l’alimentació i la cuina saludable
  • Assessora  nutricional de diversos menjadors escolars, geriàtrics, llars d’infants i albergs juvenils
  • Assessora nutricional dels supermercats Plusfresc
  • Membre del comitè tècnic de AECC (Associació Espanyola Contra el Càncer) de Lleida
  • Col·laboradora habitual en mitjans de comunicació en temes de nutrició, alimentació i salut, i realitza conferències i cursos sobre alimentació i nutrició
  • Pertany a les principals societats científiques de nutrició

4/2/16

EMÍLIA ROVIRA ALEGRE


Reus, 1989. Músic i escriptora lleidatana, té el grau superior de piano pel Conservatori del Liceu de Barcelona i un màster en composició musical per la Universitat dEdimburg. Ha publicat el disc Com la veu de l’aigua. EnVers canta Màrius Torres (Quadrant Records, 2010); és intèrpret i coautora de la cançó principal del videojoc Lords of the Fallen (Deck13 Interactive i CI Games), que va ser nominada als Hollywood Music in Media Awards 2014; i ha produït i musicat la pel·lícula Contra la Mort – Against Death, basada en els poemes del seu pare, lescriptor Pere Rovira. El seu primer llibre de poemes, titulat Oslo (Viena Edicions, 2016), va guanyar el XLIX Premi Joan Teixidor de Poesia de la Ciutat d’Olot 2015. Actualment viu a Oslo (Noruega), on compagina la direcció de lOslo International Piano Studio amb la literatura i la música.

29/1/16

L'HERÈNCIA DEL VELL PIRATA

CAPDEVILA, Llorenç. L'herència del vell pirata
 
Cruïlla, 2015
 
ISBN: 9788466139687

L’avi del Met acaba de morir i, poc després del funeral, a la biblioteca de l’avi, el noi hi descobreix un sobre amb el seu nom. El sobre conté un enigma que el portarà a iniciar una aventura que li farà descobrir un passat del seu avi que desconeixia.
L’herència del vell pirata  és una historia sobre com s’aprèn a conviure amb la mort, però és també una aventura que gira al voltant de la recuperació de la memòria històrica.
 
Premi Gran Angular 2015

JORDI I OSLO. LES PRIMERES TIRES

JOVEGUILLE. Jordi i Oslo. Les primeres tires 
 
Editorial De Falces, 2015

ISBN: 9788461737512

"He dibuixat en Jordi, l’Oslo i la Sígrid i les seues tires des de 2011 i quasi sempre diàriament. Ara ha arribat un punt en el qual tinc tantes tires que no em caben a casa, i he decidit ficar-les en 1.000 llibres per fer espai per a més. Les tires les faig a tinta xina sobre paper d’aquarel·la i amb pinzell. A l’antiga."

L'autor va voler ajuntar les millors tires en un llibre mitjançant la plataforma de crowdfunding Verkami. Les tires són en blanc i negre amb algunes pàgines en color. Les tires incloses en el llibre foren creades entre els anys 2011 i 2014. Els protagonistes d'aquestes historietes són el petit cavaller Jordi i el drac Oslo.

14/12/15

VESTIGIS, MEMÒRIES I SÍMBOLS A LES COMARQUES DE LLEIDA 1931-2014

MIR, Conxita; GARRÓS, Aida; RAMON, Gabriel. Vestigis, memòries i símbols a les comarques de Lleida. 1931-2014 
Editorial Fonoll, 2014
ISBN: 9788494243059

Aquest llibre recull i valora els vestigis de memòria de les terres de Lleida des dels anys de la Segona República fins avui, sota una perspectiva que reconstrueix la llarga història de la imposició de la democràcia sobre la Dictadura i la repressió.
Vist en el temps, les actuacions de memòria realitzades durant les darreres dècades s’han centrat més a documentar i preservar el patrimoni bèl·lic que no pas a cercar un relat sobre la construcció de la ciutadania democràtica, assajada durant el breu període de la Segona República i ofegat pel pes de la guerra i la Dictadura. Si més no, aquesta és la imatge que es mostra als dos llocs web que constitueixen la base documental d’aquest llibre: un, sobre les víctimes de la Guerra Civil i la repressió franquista (morts, represaliats i deportats), i l’altre, sobre espais de memòria i simbologia, que actuen d’organitzadors d’un volum que té com a objectiu informar per reflexionar, sempre prenent com a punt de partida i nucli articulador el patiment humà lligat a les violències de guerra i postguerra.

12/11/15

MASONERÍA. ÉTICA Y PODER

FERNÁNDEZ- PAREDES MESTRES, Ramón. Masonería. Ética y poder 

Editorial Nous, 2015

ISBN: 9788494329500

Sembla ser que sempre han existit dues Maçoneries. Per una banda, la Maçoneria que coneix el públic profà limitada a uns rituals i una parafernàlia adornada de mandils a la que se li suposa un poder absolut. Aquesta Maçoneria seria la suposadament culpable de tots els mals de la humanitat i a la qual s'atribueix l’adoració al Diable.

L’altra Maçoneria, en canvi, descobreix al principiant els secrets dels rituals i el seu poder a mesura que camina per la senda iniciàtica. Des de la primera iniciació, el maçó pren contacte amb el seu Ésser i va modelant el caràcter per mitjà de virtuts que fan aflorar l’ètica d’una manera natural. Solament així aconsegueix el poder real que res té a veure amb el poder humà.
Amb la finalitat de fer més amena la lectura del llibre, l’autor utilitza la forma d’entrevista a un Mestre Maçó del Grau 33º del Ritus Escocès Antic i Acceptat, l’experiència i l’estat evolutiu del qual li permet donar respostes a l’entrevistador que és també un Mestre Maçó.

El llibre deixa clar que la Maçoneria és una Ordre iniciàtica que no intervé ni en política ni en religió, i que la seva finalitat és el treball personal transcendent per aquell que ha decidit fer-se maçó. Temes com la figura del Diable i el Crist, la inexistència de graus de venjança o el que hi ha darrera de la mort, entre altres, són tractats obertament. Aquells que acusen als alts graus d’ocultar secrets als nous iniciats en la Maçoneria, o d’estar en tots els contubernis, es quedaran sense arguments després de la lectura d’aquest llibre. 

29/10/15

ESCATA DE DRAC 11

Escata de drac. Relats de Sant Jordi
Ajuntament de Lleida, 2015

L’Ajuntament de Lleida  ens regala el volum 11 de l’Escata de drac, publicació municipal per on han passat, al llarg del temps, més de cinquanta escriptors i escriptores i on se sumen relats vinculats a la festivitat del llibre. Perquè Lleida té un important patrimoni literari, és prolífica en creadors,  poetes i narradors, i això  afegeix un valor de prestigi a tots els atractius de la nostra terra.
En aquest recull, entren a la col·lecció de relats de Sant Jordi sis  narracions que ens proposen els autors i autores d’aquest nou volum: Rosa Giralt, Txema Martínez, Laia Noguera, Maria Pons, Francesc Puigpelat i Pere Rovira.
 
El relat de Rosa Maria Giralt es titula "Rosa de vellut" i va dedicat als seus néts.

Maria Pons titula el seu relat "La rosa als llavis" i Pere Rovira "El vell, el drac i el gos (conte infantil, o no)".

16/10/15

LLEIDA. CRÒNIQUES DE LA TRANSFORMACIÓ D'UNA CIUTAT

Lleida. Cròniques de la transformació d'una ciutat

Pagès Editors, 2012

ISBN: 9788499751924

Els autors de les relacions escrites són professors de la Universitat de Lleida, periodistes dels mitjans de comunicació local i escriptors. Als textos s’afegeix la crònica gràfica que ens acompanya al llarg del temps, des del passat cap al futur; una obra d’onze fotògrafs, amb uns treballs de gran qualitat.

L’objectiu bàsic del llibre és mostrar com el pas del temps ha transformat la ciutat.

Els textos i les imatges de la trentena llarga d’escriptors i fotògrafs han quedat agrupats en tres blocs temàtics. El primer inclou les cròniques sobre l’acció que la ciutat ha estat capaç d’exercir sobre ella mateixa: els emprenedors, els científics i les transformacions que han impulsat. En aquest bloc Maria Pons col·labora amb el capítol titulat "Lleida jove". El segon bloc aplega els textos dedicats a aspectes de la ciutat que han quedat projectats cap al futur, a partir d’un passat que ja coneixem. Finalment, el tercer bloc descobreix àmbits més personals, com poden ser la gastronomia, la cultura, l’esport o la manera de viure.

6/10/15

LIBRI

Libri. Testes temporum: el fons de reserva, l'estructura i el funcionament del Servei de Biblioteca i Documentació

Universitat de Lleida, 2000

ISBN: 9788484090830

Libri, plural llatí de llibres, entesos aquí com allò que veritablement són: testimonis savis o plens de saviesa que al llarg del temps (testes temporum, en paraules de Ciceró) han anat perpetuant, mostrant i transmetent els coneixements que la cultura i la ciència en general han generat durant segles i segles en benefici de la humanitat.

Libri recull una selecció de textos de les diverses branques del saber impartides a la Universitat de Lleida, amb la voluntat de ser un petit mostreig dels milers de llibres, publicacions periòdiques i documents diversos que els professors i investigadors de la UdL, a través de l’SBD, han anat incorporant al llarg dels anys a les prestatgeries de la biblioteca universitària.

A més, aquest llibre constitueix un estudi sobre l’estructura i el funcionament del Servei de Biblioteca i Documentació de la Universitat de Lleida, així com de la seva història i de les diverses prestacions que ofereix.

Joan Busqueta hi col·labora amb un dels Estudis i la bibliotecària Mònica Gràcia com a responsable de l'Àrea d'Adquisicions.