28/1/19

EL MEU COR DESPULLAT: ESCRITS ÍNTIMS I CORRESPONDÈNCIA

BAUDELAIRE, Charles. El meu cor despullat: escrits íntims i correspondència
Proa, 2018
ISBN: 9788475887357


El llibre més revolucionari i més terrible, segons Edgar  Poe, seria un que es titulés El meu cor despullat i que mantingués la promesa del seu títol; Poe no creia que hi  hagués “ningú capaç d’escriure’l, fins i tot si gosés proposar-s’ho”. Però Charles Baudelaire va recollir aquest desafiament, i va projectar “un gran llibre sobre mi mateix, les meves Confessions, on amuntegaré totes les meves còleres [...]. Vull fer sentir incessantment que em sento com un estranger al món i als seus cultes”. D’aquest llibre, “la veritable passió del meu cervell”, Baudelaire va deixar-ne els fragments que ara publiquem, ferotges, desesperats i lúcids. El volum conté també una selecció de la correspondència de Baudelaire, la qual configura un autoretrat tan fidedigne com camaleònic del poeta, que un dia ofereix la imatge més suplicant, i l’endemà, la d’un dandi irònic a qui tot li sobra.

Pere Rovira és el responsable de l’edició i traducció. Comenta al pròleg que “el llibre que presento està fet amb pàgines que no estaven destinades a la publicació, en el cas de les cartes, per raons òbvies, i en el de les sèries d’escrits, pel seu caràcter inacabat. Traduint-les, he procurat, a més a més de ser fidel al text original, respectar les peculiaritats que hi va deixar el seu autor. En la nostra llengua, Baudelaire ha tingut una certa sort i se n’han traduït valuosament algunes de les obres més importants; potser les  pàgines que publiquem ara, tan íntimes, afavoriran una percepció més propera del poeta, sense els filtres i els mites que de vegades encara desfiguren la seva imatge”.